معاون بهزیستی کشور گفت: بهزیستی سیستان و بلوچستان به دلیل عدم استقبال پزشکان حتی یک مرکز ژنتیک غربالگری ندارد.
کد خبر: ۳۲۰۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸ 30 October 2016
مینو رفیعی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در زاهدان، اظهار کرد: بهزیستی سیستان و بلوچستان به دلیل عدم استقبال پزشکان حتی یک مرکز ژنتیک غربالگری نداشته و این جای تأمل دارد.

معاون سازمان بهزیستی افزود: با توجه به اینکه ازدواج فامیلی در سیستان و بلوچستان بسیار رواج دارد راه‌اندازی مرکز ژنتیک غربالگری بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: لازم است نه‌تنها یک مرکز بلکه با توجه به وسعت  این منطقه ایجاد پنج مرکز ژنتیکی در بهزیستی استان راه‌اندازی شود که تحقق این مهم همت پزشکان و خیران را می‌طلبد.

رفیعی ادامه داد: بر خلاف اینکه ازدواج‌های فامیلی در استان سیستان و بلوچستان زیاد است اما دسترسی به خدمات مشاوره‌ای کم است که باید مسئولان مربوطه همکاری لازم را برای ایجاد مراکز مشاوره ژنتیک داشته باشند تا از معلولیت‌های احتمالی پیشگیری شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تامین پزشک مربوطه همکاری کرده و همکار بهزیستی باشد چرا که برای راه‌اندازی مراکز ژنتیک غربالگری مشکلی نداریم اما نبود پزشک کار را ابتر گذاشته است.

معاون بهزیستی کشور بیان کرد: در کل کشور 240 مرکز مشاوره ژنتیک فعال است که 23 مرکز دولتی و مابقی خصوصی است.

رفیعی گفت: در این استان باید به ازای هر 4 هزار نفر یک مرکز مشاوره وجود داشته باشد که امروز بهزیستی سیستان و بلوچستان حتی یک مرکز هم در این زمینه ندارد و این یک مشکل حاد است.

بینایی سنجی 3 میلیون و 100 هزار کودک

وی افزود: امسال 3 میلیون و 100 هزار کودک را سنجش بینایی کرده‌ایم و سال گذشته نیز 67 درصد نوزادان متولد شده غربالگری شنوایی شده‌اند که امسال نیز تلاش می‌کنیم این رقم افزایش یابد.

معاون بهزیستی کشور تصریح کرد: باید متخصصان این رشته و خیرین در این مباحث ورود کرده و در مباحث پیشگیری از معلولیت‌ها بهزیستی را کمک کنند.

رفیعی با تاکید بر اینکه باید موضوع تنبلی چشم جدی گرفته شود، گفت: در غیر این‌ صورت تنبلی چشم سبب نابینایی فرد می‌شود و در واقع باید همه کودکان غربالگری شنوایی و بینایی را بگذرانند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار